6 TIP DAN PETUA PENJAGAAN TULANG BELAKANG

6 Tip Dan Petua Penjagaan Tulang Belakang


1-Semasa mengangkat barang dari lantai , jangan bongkokkan badan dan terus mengangkat barang tersebut khususnya barang yang  berat dan besar .Ini memberi kesan kepada tulang belakang terutama di bahagian urat dan otot  di bahagian belakang dan punggung .Kebanyakkan yang silap mengangkat barang akan menyebab dua bahagian tersebut akan mengalami kesakitan Kerana beban yang berat akan memberi kesan di bahagian tulang punggung . Selain itu juga , jika kita mahu mengangkat barang yang berada di atas lantai , pastikan kita duduk dahulu , luruskan tulang belakang dan angkat dengan keadaan menegak .

2-Gunakan tangga apabila mengangkat barang yang berada di kedudukan yang tinggi daripada kita . Kerana jika tidak membuat sedemikian ia memberi kesan kepada tulang punggung kita , seterusnya menyebabkan tekanan pada tulang belakang .

3-Gantikan kedudukan sesering sekiranya kita perlu berdiri pada tempoh yang lama .Contohnya kalau kita iron baju dalam keadaan berdiri ,harus kita menggunkan kerusi kecil  untuk meletakkan kaki seacara berganti-ganti . Ini dapat menyeimbangkan dan ganti tumpuan berat badan . Jadi pastikan selalu berdiri tegap dan bukan keadaan membongkok.

4-Selain itu juga , jika kita selalu berdiri masa yang lama , pastikan kita menyeimbangkan dan mengubahkan kedudukan .Kebiasaanya orang berdiri lama antaranya ahli bomba , polis , askar dan sebagainya .Jadi semasa berkawat misalnya berdirilah dalam keadaan yang tegap agar dapat menjaga tulang belakang dari mengalami masalah sakit dan kebongkokan .

5- Semasa kita berjalan , pastikan kedudukan postur badan adalah tegak . Tapi bagaimana nak mengetahui kit ini jalan bongkok atau tidak ? Caranya ialah  letakkan buku di atas kepala ketika berjalan . Sekiranya buku itu jatuh maka kita boleh konklusikan bahawa kita berjalan dengan keadaan yang tidak betul .Kebiasannya kasut bertumit tinggi ini amat berbahaya .

6. Seterusnya adalah menggunakan baju FST MAGNETO terapi magnet  yang berfungsi membantu dan meluruskan posture badan khususnya di bahagian tulang belakang terutamanya ketika mengangkat benda berat ataupun selalu duduk lama di pejabat . Sekiranya anda selalu berdiri lama baju ini dapat menarik  bahu selari dengan tulang belakang seterusnya dapat menstabilkan kedudukan ketika berdiri  .



NAK ORDER BAJU MACAM DI ATAS ??

.
HARGA SEUNIT RM120 tapi jika dapatkan hari ini juga  1 unit  RM90 termasuk kos pos !
.
Anda nak cuba 2  atau 1 unit ?
.
.

Jika ambil 2 Unit RM160 sahaja Jimat RM20 !





APA TUNGGU LAGI??


Untuk tempahan,
Call / SMS / Whatsap ke 014-2134049 (fakhrul)




Comments